Henrik Ibsen

MS "Henrik Ibsen" er et passasjerskip fra 1907 som daglig seiler Telemarkskanalen fra 18. mai til 24. september. Skipet ble bygget ved Eriksberg Mekaniske Verksted i Göteborg i 1907 og først døpt DS «Styrsö».

Historie

MS "Henrik Ibsen" gikk opprinnelig i rutetrafikk i Göteborg-skjærgården. I 1952 ble skipets originale dampmaskin skiftet ut med en Burmeister & Wain Alpha 406 FLO. MS Styrsö fortsatte seilaser i Gøteborgskjærgården frem til 1970, hvoretter hun mest ble benyttet til charteroppdrag.

Skipet ble kjøpt til Norge i 1992 og satt i drift Telemarkskanalen i forbindelse med kanalens 100 års jubileum. Året etter ble hun ytterligere tilpasset kanaltrafikk ved ombygging på Knardalstrand Slip & Verft. i 1993 ble skipet omdøpt til MS "Henrik Ibsen" etter det tidligere dampskipet DS "Henrik Ibsen", omtalt som "det raskeste og mest luksuriøse kanalskip noensinne" som gikk i trafikk på Telemarkskanalen fra 1907 til 1917. Fra 1992 til 2009 var skipet eid og drevet av Skien Dalen Skipsselskap AS.

Etter 2008-sesongen gikk skipet i opplag på grunn av skader og slitasje. Året etter ble hun solgt til Telemarkskanalen Skipsselskap AS ved Thor Morten Halvorsen, eier av Dalen Hotell. Oppgradering av skipet ble igangsatt og deler av skrog og drivverk ble først renovert på Hansen & Arntzens verft i Stathelle. Deretter gikk skipet til Fjærholmen trebåtbyggeri og Båtbygger Geir Røvik ved Tønsberg for overhaling og oppgradering. Skipets originale Damesalong akterut ble renovert og innlemmet som en del av skipets 1. klasse-restaurant. Engelsviken Verft fikk kontrakten for oppgradering og installasjon av nytt sikkerhets- og redningsutstyr. Doyle Lyngør Seilmakerverksted leverte duk til seildukstekking av toppdekk samt promenadedekket.

Vintersesongen tilbringer skipet som charterskip og markedskontor for Telemarkskanalen og Dalen Hotell i Oslo.